• Home
  • I-KOOK blog
  • Het ‘Atelier’ van de keukenvakman. Heel gewoon bij I-KOOK

Het ‘Atelier’ van de keukenvakman. Heel gewoon bij I-KOOK

INSPIRATIE
5 min leestijd

De werkplek van de keukencoach, daar gebeurt het allemaal! Na het mengen van oprechte belangstelling, zorgvuldigheid en creativiteit worden hier mooie en praktische keukens ontworpen.
Vandaar dat ik in de introductie van dit blog deze werkplekken in onze winkels aankondigde als het ‘atelier’ van de keukenvakman (m/v).

Een keukencoach heeft alle benodigde tools onder handbereik. De spreektafel biedt gelijktijdig beschutting voor de klanten waarmee hij in gesprek is en toegankelijkheid voor bezoekers die spontaan binnenlopen.

Een keuken maken we samen. We zien elkaar graag bij I-KOOK!

Samenwerking tussen keukencoaches en klanten is essentieel om tot de beste oplossingen te komen. Ik geloof dat vanuit die samenwerkingsgedachte voor keukenvakmensen ook winkels zullen blijven bestaan. Wel zal steeds meer op afspraak gewerkt worden, dat is werkelijk efficiënter. De klant waardeert dat. Een keukenprofessional is uiteindelijk een specialist zoals een architect.

Begin 2020 schakelde Nederland door de coronacirisis van de ene op de andere dag volledig om. Een ieder heeft daaraan zijn bijdrage geleverd. Bijzonder hoe flexibel onze samenleving bleek te zijn.

In de winkels van I-KOOK werkten we eigenlijk al volgens de bekende 1,5 meter regel. Ook in het servicekantoor zitten we lekker ruim in onze jas. Met enkele kleine aanpassingen lukte het prima. Wel is er duidelijk meer thuis gewerkt.

Klanten en medewerkers hebben vooral flink op de rem moeten trappen bij de begroetingen…

Een keukenprofessional werkt ook buiten de winkel

Bij I-KOOK geloven we dat een keukenspecialist de klanten helpt van A tot Z. Daarbij is een goede werkplek nodig waar in nauwe samenwerking met de klant de nieuwe keuken bedacht kan worden.
Zelf geloof ik dat dit het best kan als alle monsters en materialen voorhanden zijn. In onze winkel dus 😊 !

Natuurlijk heeft I-KOOK meteen een coronaprotocol opgesteld, voornamelijk als geheugensteuntje.
De keukenshowroom biedt veel ruimte om op je gemak te oriënteren.

Van oorsprong werken onze keukencoaches al overwegend op afspraak. We weten dan zeker dat we goed de tijd kunnen nemen voor de klant. De werkplekken zijn daar volledig op ingericht. Een keukenshowroom bezoeken doe je met al je zintuigen. Die benut je beter wanneer er niet te veel anderen om je heen bewegen.

Soms werken we bij de klant thuis de ideeën uit. Een enkele keer is dat prettiger om de situatie ter plaatse goed te kunnen bevatten. Flexibiliteit daar gaat het om. Meebewegen met onze klanten, dat kan een professional.

Samenwerken via videobellen wordt natuurlijk heel erg gestimuleerd. De een maakt daar wat meer gebruik van dan de ander.

Ik zie het voor me dat ook keukenprofessionals meer en meer gedeeltelijk thuiswerken. We werken veel met laptops en kunnen waar dan ook inloggen in de cloud en dus productief zijn. Dat doe ik zelf ook in mijn rol als directeur.
Het thuiswerken lijkt voor een keukenwinkel niet heel logisch. Maar met de techniek van nu kunnen we ook thuis prima keukenontwerpen uitwerken en op onderzoek gaan naar speciale onderdelen. We zijn daarbij heel pragmatisch en hebben vertrouwen in onze mensen. Als het thuis kan, dan mag het thuis.

Ik maak wel eens de vergelijking tussen onze I-KOOK winkels en de bezetting van een huisartsenpost.
Huisartsenposten moeten goed bemand zijn. De winkelbezetting is net zo belangrijk. De klanten en collega keukencoaches kunnen erop vertrouwen dat elke keukencoach in de winkel, de klant uitstekend zal opvangen en zal overdragen wanneer dat gewenst is voor het beste resultaat.

De keukenmonteur is een zelfstandig vakman

De keukenmonteurs bij I-KOOK werken zelfstandig en overwegend alleen. Zijn of haar gereedschap is daarbij de trouwe partner. Ze weten dat alle benodigde kwaliteitsmaterialen op het project beschikbaar zullen zijn. De monteurs varen daarbij blind op de voorbereiding door de keukencoach en de logistieke ondersteuning vanuit de winkel en het servicekantoor. Telkens weer een garantie voor een mooi stuk vakmanschap.

De onzichtbare partner, het I-KOOK servicekantoor

Het I-KOOK servicekantoor regelt de inkoop, marketing en administratie.
Dit is een geoliede machine die in praktijk nagenoeg onzichtbaar is voor klanten en keukencoaches.
We kennen elkaar goed en herkennen dat waar de één bij voorkeur zelfstandig draait, de ander liefst wat meer onderling contact houdt. Dit kan allemaal prima aangezien de teams gezamenlijk alle nodige kwaliteiten bevatten.

De werkzaamheden van het servicekantoor kunnen probleemloos thuis verricht worden, maar men werkt graag op kantoor. Dat is prettiger samenwerken. Vooral om het energieniveau, het inspiratieniveau, de creativiteit as always hoog te houden. We gaan voor de juiste balans.

We gaan op reis naar de werkplek van 2030

We bewandelen samen plotseling een versnelde route naar de ‘werkplek van 2030’. Het is mooi om ook dit soort veranderingen te omarmen. Ik word daar blij van.
Tijd is kostbaar voor mij en nog meer voor de generaties na mij….
De veranderingen maken het mogelijk voor onze teamleden zich verder te ontplooien en maken ons uiteindelijk creatiever. We zullen hierdoor mooiere tools en materialen krijgen waarmee betere keukenontwerpen gemaakt kunnen worden voor onze klanten, dat geloof ik zeker!

Dit artikel is geschreven door

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.